Přejít k hlavnímu obsahu

ČASTO KLADENÉ 
DOTAZY

Co vás zajímá Otázky & Odpovědi

Proč je nutné letiště modernizovat a rozvíjet?

  • Chceme umožnit Čechům létat do zahraničí a nabídnout jim pohodlné letecké spojení do celého světa.
  • Musíme reagovat na budoucí poptávku, jinak ztratíme konkurenceschopnost a staneme se regionálním letištěm malého významu.
  • Podle dostupných prognóz se do 20 let počet cest letadlem zdvojnásobí (např. IATA 2020), na takový růst již stávající kapacity letiště nestačí.
  • Hrozí proto, že dopravci začnou preferovat okolní letiště (Vídeň, Budapešť), čímž se omezí možnosti cestování pro Čechy.

Co přinese rozvoj letiště občanům ČR?

Přímé lety do celého světa 
Češi chtějí létat víc a dál. Modernizované letiště zvýší pohodlí cestujících a umožní nám otevírat atraktivní dálkové linky. 

Růst ekonomiky naší země 
Národní letiště hraje zásadní roli v rozvoji cestovního ruchu a celé ekonomiky. Modernizace podpoří nové investice, mezinárodní ochodu, více pracovních míst a restart české ekonomiky. 

Kvalitní život pro obyvatele v okolí letiště 
Díky modernizaci dráhového systému můžeme uzavřít letový provoz v noci. Rovněž přesuneme provoz nad nejhustěji osídlenými částmi Prahy a Kladenska. 

Udržitelný cestovní ruch i provoz 
Letiště modernizujeme tak, abychom ho mohli provozovat s minimální uhlíkovou stopou, ale také s cílem dostat do Prahy a ČR kvalitní a bonitní turisty.

Co přinese rozvoj české ekonomice?

Roční přínos každého 1 mil. odbavených cestujících pro českou ekonomiku: 

  • Přibližně 325 tis. nových turistů, jejichž výdaje vygenerují v multiplikaci pro českou ekonomiku spotřebu téměř 8,5 mld. CZK.
  • Spotřeba turistů vygeneruje dodatečné příjmy pro veřejné rozpočty ve výši 1,1 mld. CZK.
  •  Zvýšení HDP o 3,2 mld. CZK - Zvýšení hrubé přidané hodnoty ekonomiky o 2,8 mld. CZK.
  •  Zvýšení zaměstnanosti o 3 849 plných ročních pracovních úvazků.

Opravdu potřebuje letiště novou dráhu a terminál? Nezvládne všechny cestující odbavit už teď?

  • Ano, potřebuje, protože v tzv. peakových časech je letiště zcela plné.
  • Důkazem byla letní sezóna 2019 (kapacitní problémy na terminálech i dráze).
  • Dráhový systém má deklarovanou možnou hodinovou kapacitu, v Praze to je max. 46 pohybů za hodinu = v roce 2019 již naplněno = v těchto časech už není místo pro nové linky.
  • To má dopad především na rozvoj dálkových leteckých spojení (kvůli geografické poloze Prahy chtějí všichni dopravci z Ameriky a Asie přistávat přibližně ve stejný čas).

O kolik se s rozvojem letiště zvýší počet cestujících?

  • Počet cestujících může vzrůst maximálně na 21,2 milionů odbavených cestujících ročně (strop daný EIA ke stavbě paralelní dráhy, který je pro letiště závazný a nepřekročitelný). 
  • Vyšší kapacita nad 21,2 milionů bude možná jedině a pouze po aktualizaci EIA tak, jak ukládá zákon.