PROJEKTY
LETIŠTĚ
Rozšíření
terminálových
kapacit
2029 - 2033
Nejbližší rozvoj terminálových kapacit bude realizován zejména dostavbou Terminálu 2 a Terminálu 1, která s sebou přinese inovativní změny ve způsobu odbavování a nová provozní řešení. Bude významně posílena zejména infrastruktura pro odbavování cestujících a dálkových letadel, vzniknou nové obchodní plochy, díky čemuž dojde také ke zvýšení úrovně poskytovaných služeb a komfortu pro cestující.
Dlouhodobý horizont
Výhledové rozvojové etapy předpokládají kapacitní posílení terminálového komplexu s ohledem na vývoj provozní poptávky. Plánuje se navazující dostavba nového prstu pro další kontaktní stání letadel na dlouhé i střední tratě, rozšiřování ploch pro cestující na příletech a odletech a odpovídající zvýšení všech provozních a odbavovacích kapacit terminálů.
parkovací domy
2028 - 2029
V budoucnu je v plánu rozšíření aktuální kapacity parkovacích míst. Dojde k výstavbě několika nových parkovacích domů a plošných parkovišť, která budou reflektovat budoucí trendy v oblasti mobility včetně potřebné infrastruktury pro elektromobilitu. Součástí jednoho z nových parkovacích domů, které mají především zvýšit komfort parkování na letišti, bude terminál veřejné a charterové autobusové dopravy. Budovy budou z větší části nahrazovat stávající parkovací kapacity a počítáme v nich s pokročilými IT technologiemi ke sledování obsazenosti a k zajištění bezpečnosti.
SKYWALK
Skywalk je plánován v ose ulice Aviatická společně s úpravami veřejného prostranství mezi Terminálem 2 a parkovacími domy i jejich bezprostředním okolím. Jeho hlavním účelem je poskytnout cestujícím a návštěvníkům letiště nerušené a bezkolizní propojení mezi objekty ve veřejném prostoru před samotnými terminály. Očekává se napojení především na nové i stávající parkovací domy.
paralelní dráha
2030+
Paralelní dráhový systém tvořený dvěma souběžnými ranvejemi zvýší bezpečnost, přispěje ke zlepšení životního prostředí a bude provozně výrazně efektivnější než je tomu dnes. Dalším významným benefitem je noční uzávěra letiště pro provoz v době mezi půlnocí a půl šestou ranní. Zprovoznění paralelní dráhy znamená zrušení dráhy 12/30, která dnes směřuje nad hustě obydlené oblasti Prahy a Kladenska. V prostoru této tzv. vedlejší dráhy se uvolní velký areál s mimořádnými investičními příležitostmi. Harmonogram zprovoznění paralelní dráhy byl významně ovlivněn dopady pandemie, nicméně aktuálně přípravy intenzivně pokračují.
Doprava cestujících
na letiště
2030
V plánu je hned několik inovací pro zlepšení dopravy cestujících na Letiště Václava Havla Praha. Prvním z nich je napojení letiště na železniční síť (Praha-Kladno). Cílem železničního napojení je zajištění přímého spojení letiště s centrem města, kdy by pak cesta na letiště měla trvat 25 minut. Hlavní objekt železniční stanice bude mít ostrovní uspořádání nástupiště s dvěma bočními kolejemi, odkud se cestující dostanou podzemním propojením do terminálů. Autobus na lince 119 již nahradila trolejbusová linka 59.
V rámci takzvané malé dopravně-urbanistické studie pak Letiště Praha počítá s úpravou prostoru před terminály tak, aby k nim měla snadný přístup automobilová doprava, ale aby současně ponechala co nejvíce prostoru pěším. Docílí se toho vybudováním nadzemního podlaží, které překryje silnice před terminály. Počítá se také se zavedením moderní dopravní navigace
a rozšířením parkovacích míst.
Aktuálně
Letiště Václava Havla Praha úzce spolupracuje se státními úřady v otázce zlepšení dopravní dostupnosti letiště a jeho spojení s centrem města. Jednají o nejvýhodnějším možném přístupu, ať už z pohledu kapacity, rychlosti a dopadu na životní prostředí.
Vizualizace ukazují pouze ideovou představu budoucnosti Letiště Praha.