Přejít k hlavnímu obsahu

PŘÍNOSY MODERNÍHO  
LETIŠTĚ

Konkurenceschopné a moderní letiště s dostatečnou kapacitou bude 
prospěšné pro české cestující i pro naši ekonomiku a udržitelný cestovní ruch.

Češi podporují  rozvoj letecké dopravy

Češi chtějí létat víc, 
dál a z moderního letiště

V populaci ČR (18 – 65 let) využívá leteckou dopravu 1x nebo 2x ročně 70 % Čechů.

  • 9 z 10 Čechů plánuje cestovat letecky také v příštím roce.​ 
  • 91 % české populace vnímá turismus jako přínosný.​ 
  • 80 % Čechů si myslí, že rozvoj letecké dopravy je klíčový pro rozvoj České republiky.​ 
  • Více než polovina Čechů by se nedokázala vzdát létání.

PROGNÓZA VÝVOJE POČTU CESTUJÍCÍCH

Cestující

Podle mezinárodních srovnávacích prognóz (např. Airbus Global Market Forecast 2019 – 2038) může do deseti let vzrůst počet Čechů cestujících letadlem až o 50 %. 

  • Provozní kapacity Letiště Praha však na takový nárůst poptávky nestačí 
  • Aby mohlo letiště i nadále poptávku českých cestujících po létání na dovolenou, za prací nebo za vzděláním uspokojit, musí se rozvíjet 
  • Jedině díky rozvoji kapacit bude letiště schopné nabízet nová letecká spojení do celého světa, která čeští cestující chtějí 
  • Díky tomu se Češi budou moci podívat pohodlně a přímým letem do řady atraktivních destinací (např. Hongkong, Tokio, Hanoi, Miami, Boston, Los Angeles)
Přímé lety do celého světa

přímých
spojení

dálkových
linek

parkovacích
míst

m2

obchodů
a restaurací

Nový dráhový systém  
zlepší bezpečnost i spánek Pražanů

Pro Prahu a Středočeský kraj
  • Díky plánované paralelní dráze se sníží počet obyvatel zasažených nadměrným hlukem z leteckého provozu o přibližně 50 % (ochranné hlukové pásmo se podstatně zmenší). 
  • Po zprovoznění paralelní dráhy bude mít letiště dostatek denních kapacit k tomu, aby mohlo úplně uzavřít provoz v noci.
  • Rozvoj letiště umožní vznik pracovních příležitostí pro Pražany a obyvatele okolních obcí.
Noční uzávěra letiště

Úplně zastavíme provoz nad hustě obydlenými částmi Prahy a Kladna

K zajištění bezpečného a plynulého provozu potřebuje pražské letiště dvě dráhy. Aktivně proto musí využívat dráhu označenou jako RWY 06/24, ale také dráhu RWY 12/30. Osa této dráhy ovšem vede nad hustě obydlenými částmi Prahy a Kladna, což představuje nadměrnou hlukovou zátěž pro stovky tisíc obyvatel. V roce 2018 byla část provozu vedena na dráhu 12/30 celkem ve 289 dnech, z toho 39 dní byl na dráze 12/30 plný celodenní a celonoční provoz. 

Výstavba paralelní dráhy umožní úplně uzavřít vedlejší dráhu 12/30. Uleví se tak přibližně 200.000 obyvatel velkých městských aglomerací.

PODPOŘÍME RESTART    
ČESKÉ EKONOMIKY A PROSPERITY

PODPOŘÍME RESTART ČESKÉ EKONOMIKY A PROSPERITY

Bez moderního mezinárodního letiště a efektivně fungující sítě leteckých spojení se neobejde žádná prosperující ekonomika na světě, ani ta česká. Rozvoj letiště podpoří příliv zahraničních investic a obchodních  příležitostí. 

Roční přínos každého 1 mil. odbavených cestujících pro českou ekonomiku:

  • Přibližně 325 tis. nových turistů, jejichž výdaje vygenerují v multiplikaci pro českou ekonomiku spotřebu téměř 8,5 mld. CZK
  • Spotřeba turistů vygeneruje dodatečné příjmy pro veřejné rozpočty ve výši 1,1 mld. CZK
  • Zvýšení HDP o 3,2 mld. CZK
  • Zvýšení hrubé přidané hodnoty ekonomiky o 2,8 mld. CZK
  • Zvýšení zaměstnanosti o 3 849 plných ročních pracovních úvazků

Udržitelný turismus     
je náš společný cíl 

Naším cílem není další nárůst turismu v Praze, usilujeme o zvýšení poměru kvalitních „udržitelných“ turistů (a jejich opakované návštěvy). Cílíme na turisty ze vzdálených trhů (tito turisté se chovají udržitelně: zůstávají déle, využívají kvalitní služby, disponují vyšším rozpočtem, věnují se kultuře a poznávání).

Udržitelný turismus je náš společný cíl

Co je udržitelný turismus? 

  • Významným způsobem přispívá k ekonomickému růstu celé České republiky. 
  • Vytváří kvalifikovaná pracovní místa, vede k rozvoji obchodu a podnikání.
  • Přispívá k rozvoji jednotlivých regionů České republiky i celé země.
  • Nezasahuje necitlivě do běžného života v turisticky exponovaných místech a existuje v souladu s životem místních obyvatel.
  • Pomáhá zachovat historické, kulturní a přírodní dědictví, neničí je ani neznehodnocuje Napomáhá setkávání kultur a tradic.

Držíme krok  
s ostaními letišti

Důležitá letiště v okolních zemích, která jsou přímou konkurencí Letiště Václava Havla Praha, již po odeznění pandemie koronaviru začala pracovat na svém rozvoji. Pokud se Letiště Praha nebude rozvíjet, nebudeme schopní nabídnout leteckým společnostem požadovanou infrastrukturu. Následný pokles nabídky leteckých spojení bude znamenat postupný úpadek pražského letiště i jeho ekonomických přínosů. 

Vídeň

  • Investice +500 mil. EUR od roku 2018
  • Probíhá rekonstrukce a rozšiřování Terminálu 3
  • Oživeny plány na stavbu 3. dráhy se začátkem stavby do roku 2033
  • V plánu stavba nového hotelu o 500 pokojích

Berlín 

  • V roce 2020 otevřeno nové letiště Berlín Brandenburg
  • Investice 6,6 mld. EUR
  • Současná kapacita až 40 mil. PAX
  • Aktuálně disponuje 2 drahami a 2 terminály
  • V plánu stavba dalších 2 terminálů a zvýšení kapacity až na 55 mil. PAX

Mnichov 

  • Terminál 1 bude do roku 2025 rozšířen o nový prst s kapacitou pro 6 širokotrupých nebo 12 úzkotrupých letadel
  • Stavba 1800 nových parkovacích míst a hotelu o 358 pokojích
  • Stavba nového zázemí pro autopůjčovny s kapacitou 5600 parkovacích míst
  • Plány na výstavbu třetí dráhy jsou zatím pozastaveny

Varšava 

  • Úplně nové letiště Central Communication Port
  • Otevření je plánováno na rok 2028
  • V úvodu se počítá s roční kapacitou 40 mil. PAX ročně
  • Do roku 2060 by se roční kapacita měla zvýšit na 65 mil. PAX
  • 2 dráhy (do budoucna možné až 4 dráhy) 
  • Dálniční infrastruktura a napojení na vysokorychlostní železnici

Budapešť 

  • Investice +250 mil. EUR od roku 2018
  • Do roku 2025 bude dokončena rekonstrukce Terminálu 1
  • Probíhají přípravy Terminálu 3 s plánovaným otevřením v roce 2030
  • Plánuje se zvýšení kapacity carga z 250 000 na 300 000 tun

Wroclaw 

  • Investice 80 mil. EUR
  • Letiště projde rozsáhlou modernizací
  • Bude postaveno nových 12 odbavovacích stojánek
  • Provoz letiště zlepší nová pojezdová dráha