PŘÍNOSY MODERNÍHO
LETIŠTĚ
Konkurenceschopné a moderní letiště s dostatečnou kapacitou bude
prospěšné pro české cestující i pro naši ekonomiku a udržitelný cestovní ruch.
Češi chtějí létat víc,
dál a z moderního letiště
V populaci ČR (18 – 65 let) využívá leteckou dopravu 1x nebo 2x ročně 70 % Čechů.
- 9 z 10 Čechů plánuje cestovat letecky také v příštím roce.
- 91 % české populace vnímá turismus jako přínosný.
- 80 % Čechů si myslí, že rozvoj letecké dopravy je klíčový pro rozvoj České republiky.
- Více než polovina Čechů by se nedokázala vzdát létání.
PROGNÓZA VÝVOJE POČTU CESTUJÍCÍCH
Podle mezinárodních srovnávacích prognóz (např. Airbus Global Market Forecast 2019 – 2038) může do deseti let vzrůst počet Čechů cestujících letadlem až o 50 %.
- Provozní kapacity Letiště Praha však na takový nárůst poptávky nestačí
- Aby mohlo letiště i nadále poptávku českých cestujících po létání na dovolenou, za prací nebo za vzděláním uspokojit, musí se rozvíjet
- Jedině díky rozvoji kapacit bude letiště schopné nabízet nová letecká spojení do celého světa, která čeští cestující chtějí
- Díky tomu se Češi budou moci podívat pohodlně a přímým letem do řady atraktivních destinací (např. Hongkong, Tokio, Hanoi, Miami, Boston, Los Angeles)
Nový dráhový systém
zlepší bezpečnost i spánek Pražanů
- Díky plánované paralelní dráze se sníží počet obyvatel zasažených nadměrným hlukem z leteckého provozu o přibližně 50 % (ochranné hlukové pásmo se podstatně zmenší).
- Po zprovoznění paralelní dráhy bude mít letiště dostatek denních kapacit k tomu, aby mohlo úplně uzavřít provoz v noci.
- Rozvoj letiště umožní vznik pracovních příležitostí pro Pražany a obyvatele okolních obcí.
Úplně zastavíme provoz nad hustě obydlenými částmi Prahy a Kladna
K zajištění bezpečného a plynulého provozu potřebuje pražské letiště dvě dráhy. Aktivně proto musí využívat dráhu označenou jako RWY 06/24, ale také dráhu RWY 12/30. Osa této dráhy ovšem vede nad hustě obydlenými částmi Prahy a Kladna, což představuje nadměrnou hlukovou zátěž pro stovky tisíc obyvatel. V roce 2018 byla část provozu vedena na dráhu 12/30 celkem ve 289 dnech, z toho 39 dní byl na dráze 12/30 plný celodenní a celonoční provoz.
Výstavba paralelní dráhy umožní úplně uzavřít vedlejší dráhu 12/30. Uleví se tak přibližně 200.000 obyvatel velkých městských aglomerací.
PODPOŘÍME RESTART
ČESKÉ EKONOMIKY A PROSPERITY
Bez moderního mezinárodního letiště a efektivně fungující sítě leteckých spojení se neobejde žádná prosperující ekonomika na světě, ani ta česká. Rozvoj letiště podpoří příliv zahraničních investic a obchodních příležitostí.
Roční přínos každého 1 mil. odbavených cestujících pro českou ekonomiku:
- Přibližně 325 tis. nových turistů, jejichž výdaje vygenerují v multiplikaci pro českou ekonomiku spotřebu téměř 8,5 mld. CZK
- Spotřeba turistů vygeneruje dodatečné příjmy pro veřejné rozpočty ve výši 1,1 mld. CZK
- Zvýšení HDP o 3,2 mld. CZK
- Zvýšení hrubé přidané hodnoty ekonomiky o 2,8 mld. CZK
- Zvýšení zaměstnanosti o 3 849 plných ročních pracovních úvazků
Udržitelný turismus
je náš společný cíl
Naším cílem není další nárůst turismu v Praze, usilujeme o zvýšení poměru kvalitních „udržitelných“ turistů (a jejich opakované návštěvy). Cílíme na turisty ze vzdálených trhů (tito turisté se chovají udržitelně: zůstávají déle, využívají kvalitní služby, disponují vyšším rozpočtem, věnují se kultuře a poznávání).
Co je udržitelný turismus?
- Významným způsobem přispívá k ekonomickému růstu celé České republiky.
- Vytváří kvalifikovaná pracovní místa, vede k rozvoji obchodu a podnikání.
- Přispívá k rozvoji jednotlivých regionů České republiky i celé země.
- Nezasahuje necitlivě do běžného života v turisticky exponovaných místech a existuje v souladu s životem místních obyvatel.
- Pomáhá zachovat historické, kulturní a přírodní dědictví, neničí je ani neznehodnocuje Napomáhá setkávání kultur a tradic.
Vídeň
- Investice +500 mil. EUR od roku 2018
- Probíhá rekonstrukce a rozšiřování Terminálu 3
- Oživeny plány na stavbu 3. dráhy se začátkem stavby do roku 2033
- V plánu stavba nového hotelu o 500 pokojích
Berlín
- V roce 2020 otevřeno nové letiště Berlín Brandenburg
- Investice 6,6 mld. EUR
- Současná kapacita až 40 mil. PAX
- Aktuálně disponuje 2 drahami a 2 terminály
- V plánu stavba dalších 2 terminálů a zvýšení kapacity až na 55 mil. PAX
Mnichov
- Terminál 1 bude do roku 2025 rozšířen o nový prst s kapacitou pro 6 širokotrupých nebo 12 úzkotrupých letadel
- Stavba 1800 nových parkovacích míst a hotelu o 358 pokojích
- Stavba nového zázemí pro autopůjčovny s kapacitou 5600 parkovacích míst
- Plány na výstavbu třetí dráhy jsou zatím pozastaveny
Varšava
- Úplně nové letiště Central Communication Port
- Otevření je plánováno na rok 2028
- V úvodu se počítá s roční kapacitou 40 mil. PAX ročně
- Do roku 2060 by se roční kapacita měla zvýšit na 65 mil. PAX
- 2 dráhy (do budoucna možné až 4 dráhy)
- Dálniční infrastruktura a napojení na vysokorychlostní železnici
Budapešť
- Investice +250 mil. EUR od roku 2018
- Do roku 2025 bude dokončena rekonstrukce Terminálu 1
- Probíhají přípravy Terminálu 3 s plánovaným otevřením v roce 2030
- Plánuje se zvýšení kapacity carga z 250 000 na 300 000 tun
Wroclaw
- Investice 80 mil. EUR
- Letiště projde rozsáhlou modernizací
- Bude postaveno nových 12 odbavovacích stojánek
- Provoz letiště zlepší nová pojezdová dráha